ناجی تجارت پارسا

آهن اسفنجی چیست؟

آهن اسفنجی چیست

آهن اسفنجی ماده ای است که از احیای سنگ آهن به شکل (کلوخه، گلوله یا خاکروبه) به صورت مستقیم یعنی بدون ذوب کردن به دست می آید. در  طی فرآیند احیای  مستقیم و به دلیلی خروج گاز اکسیژن، سنگ آهن به قطعه های کروی شکل تبدیل می شود که مانند اسفنج در سطح خود داراری سوراخ های کوچکی است.

تولید آهن اسفنجی
آهن اسفنجی

به دلیل افزایش قیمت، کمبود ضایعات آهن و مشکلات محیط زیستی استفاده از آهن احیای مستقیم افزایش یافته است، بطوری که امروزه DRI در تولید فولاد جهان سهم 5 درصدی دارد.

از کشورهای بزرگ تولید کننده آهن اسفنجی می توان به هندوستان، ونزوئلا، مکزیک و ایران اشاره کرد که بزرگ ترین تولید کننده بین این لیست هندوستان می باشد.

مزایای استفاده از آهن اسفنجی

حدود 5 درصد از بازار آهن آلات جهان را آهن اسفنجی تشکیل می دهد. این آمار نشان دهنده اهمیت این محصولات آهنی در صنایع مختلف است. اما چه مزیت های در این محصول نهفته که آن را به یک محصول بسیار مهم تبدیل می کند. از مزایای آهن اسنفجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آهن اسفنجی بهترین جایگیزین برای ضایعات است.
  • آهن اسفنجی از عیار و خلوص بسیار بیشتری نسبت به دیگر محصولات آهنی برخورد دارند.
  • صرفه اقتصادی آهن اسفنجی بسیار بالاست و می توان با تولید آن ها بازدهی بالایی برخوردار شد.
فرآیند تولید آهن اسفنجی

از دو روش گازی یا زغال سنگ و برای تولید آهن اسفنجی از سنگ آهن استفاده می شود. عموما در مناطقی که ذخایر گازی دارند از روش مبتنی بر گاز استفاده می شود. در هر دو روش هدف حذف اکسیژن موجود در سنگ آهن است تا در این فرآیند بتوان بدون ذوب شدن، سنگ معدن را به آهن فلزی تبدیل نمود.

چرا از واژه اسفنجی در آهن اسفنجی استفاده می شود

شکل ظارهر آهن اسفنجی به صورت کروی (گندله ) متخلخل که دارای ظاهری اسفنجی می باشد، به همین دلیل به آن آهن اسفنجی می گویند. آهن اسفنجی دارای عیار بالای آهن بوده که  امروزه با توجه به کمبود ضایعات آهن و افزایش قیمت آن و همچنین مشکلات زیست محیطی رواج بیشتری دارد.

خطرات آهن اسفنجی

قابلیت اکسیداسیون و زنگ زدگی از خطرات آهن اسفنجی است. بنابراین باید برای آن حفاظی در نظر گرفته شود و در صورت امکان در اسرع وقت به فولاد تبدیل شوند. همچنین از دیگر خطرات این فرآورده می توان به امکان اشتغال آن در حالت خمیری اشاره کرد.

کاربردهای آهن اسفنجی

از مهم ترین کاربرد آهن اسفنجی می توان به کاربرد آن در کوره های القائی اشاره کرد که توانسته است جایگزین 50 درصدقراضه شود. به تولید آهن فرفوژه یا فولاد فرآوری شده می توان به عنوان کاربردهای دیگر آهن اسفنجی اشاره کرد.

ناجی توسعه تجارت پارسا

شرکت بازرگانی ناجی توسعه تجارت پارسا تأمین کننده آهن اسفنجی مورد نیاز صنایع. جهت ثبت سفارش و خرید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *